Czym jest układ kierowniczy?
To system zbudowany z różnego rodzaju elementów, których zadaniem jest umożliwienie kierowcy wybranie kierunku jazdy pojazdu.
W najbardziej konwencjonalnym układzie kierowniczym kierunek jazdy jest determinowany przez kąt, pod jakim ustawione są przednie koła. Kierowca może zmieniać ten kąt, obracając zainstalowaną przed nim kierownicę, która to poprzez szereg drążków, wałków i przekładni jest połączona z kołami. Wspomniane elementy są zbudowane tak, aby ruch obrotowy kierownicy był zamieniany na ruch liniowy. W tym celu wykorzystuje się najczęściej liniową przekładnię zębatą zbudowaną z listwy zębatej przesuwanej przez dopasowane do niej koło zębate.
Nie jest to jednak jedyny sposób na zmianę kierunku jazdy. Często zdarza się też, że to tylne koła są skrętne. Takie rozwiązanie jest często wykorzystywane w pojazdach, które muszą charakteryzować się dobrą skrętnością, jak wózki widłowe, czy maszyny rolnicze.
Innym sposobem na zmianę kierunku jazdy jest zastosowanie różnych prędkości obrotowych napędu po różnych stronach pojazdu. Taki system często jest wykorzystywany w pojazdach poruszających się na gąsienicach, jak sprzęt budowlany, czy czołgi. Dzięki temu, że w ekstremalnych sytuacjach jedna gąsienica może obracać się do przodu, a druga do tyłu, to pojazd wyposażony w taki układ może zawrócić w miejscu.
Układ kierowniczy w nowoczesnych samochodach
Pomimo tego, że układy kierownicze w nowoczesnych samochodach działają na bardzo podobnej zasadzie, jak te w pierwszych samochodach, to na przestrzeni lat konstruktorzy wprowadzili wiele usprawnień, dzięki którym prowadzenie samochodu jest znaczniej bardziej wygodne i bezpieczne. Podstawowym usprawnieniem było zastosowanie wspomagania kierownicy. Jest to system, dzięki któremu siła mięśni kierowcy nie odpowiada już za zmianę ustawienia koła. Kierowca tylko wskazuje kierunek jazdy, obracając kierownicę, a cała praca jest wykonywana przez wspomaganie.
Innym popularnym ostatnio rozwiązaniem, popularnym szczególnie w samochodach z półki premium, jest zastosowanie zarówno przedniej jak i tylnej osi skrętnej. Tylna oś skręca tylko w nieznacznym stopniu, ale poprawia to zwrotność przy niskich prędkościach i stabilność przy wysokich.